
PEDAGOGŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO IR PERKVALIFIKAVIMO SISTEMOS PLĖTRA
Naujienos | Apie projektą | Veiklos | Dokumentai | Partneriai | Renginiai | Kontaktai
Projekto „Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo ir perkvalifikavimo sistemos plėtra“ kokybiniai ir kiekybiniai rezultatai

Pedagogų ir vaikų globos įstaigų auklėtojų perkvalifikavimo studijų organizavimas
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Pedagogų
ir vaikų globos įstaigų auklėtojų persikvalifikavimas
organizuojant pedagogų ar socialinių pedagogų perkvalifikavimo
vienų metų studijas. Iš viso studijų finansavimas bus skiriamas 450 asmenų. |
Studijos buvo vykdomos Lietuvos edukologijos universitete (Vilniaus pedagoginiame universitete), Vytauto Didžiojo, Kauno technologijos, Klaipėdos ir Šiaulių universitetuose. Studijas pradėjo 462 asm. Iš viso per 2011–2012 m. m. buvo perkvalifikuoti 432 asm., iš jų 264 įgijo pedagogo, 159 – socialinio pedagogo, 9 – surdopedagogo kvalifikaciją. | Įgyvendinant Valstybės pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo pertvarkos programą, nuo 2010 m. spalio pedagogams ir vaikų namų globos auklėtojams buvo sudarytos sąlygos persikvalifikuoti – įgyti reikalingą pedagoginę kvalifikaciją, taip pat iš dalies buvo finansuojamos 2009 ir 2010 metais pradėjusių persikvalifikuoti 10 specialiųjų pedagogų (surdopedagogų) studijos. |
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Tyrimo užduotis – įvertinti pedagogų kvalifikacijos tobulinimo padėtį ir perkvalifikavimo poreikius priešmokyklinio ugdymo, bendrojo lavinimo ir vaikų neformaliojo švietimo įstaigose. | 2011 m. UAB „RAIT“ atliko Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo padėties ir perkvalifikavimo poreikių tyrimą – įvertino pedagogų kvalifikacijos tobulinimo padėtį ir perkvalifikavimo poreikius priešmokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo ir vaikų neformaliojo švietimo įstaigose, Paskelbta internete adresu http://www.upc.smm.lt/projektai/ perkva/naujienos/rait.php |
Tyrimas dviejų
dalių: kiekybinis – reprezentatyvi mokytojų apklausa (F2F
metodas, 1000 respondentų); kokybinis – 5 fokusuotų grupių
(mokytojai, dirbantys mokykloje mažiau nei 3 metus, mokytojai,
dirbantys mokykloje daugiau nei 5 metus, mokyklų administracijų
darbuotojai, priešmokyklinio ugdymo mokytojai, neformaliojo
švietimo įstaigų mokytojai) diskusijos bei 15 struktūruotų
interviu.
Visi tyrimo rezultatai apibendrinti Jungtinėje tyrimų ataskaitoje, prieiga internete http://www.upc.smm.lt/projektai/ perkva/naujienos/rait.php Pateikiame kelias tyrimo išvadas:
|
Inovatyvios medžiagos mokytojui atranka ir sklaida
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Surinkta, susisteminta ir paskelbta per pastaruosius 5 metus įvairių fondų rėmimo dėka vykusių mokytojų kvalifikacijos tobulinimui skirtų projektų medžiaga (metodiniai leidiniai, elektroninės mokymosi priemonės ir kt.). | Surinkta, susisteminta ir paskelbta interneto svetainėje adresu www.upc.smm.lt/biblioteka mokytojų kvalifikacijos tobulinimui skirtų projektų medžiaga. | Kiekvienas mokytojas, siekiantis tobulėti, planuoti savo karjerą, galės rasti reikiamą informaciją, susipažinti su kolegų patirtimi ir pan. Informacija yra lengvai pasiekiama iš bet kurios Lietuvos vietos. |
Modelio kūrimas, įtraukiant įvairias interesų grupes
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Siekiant
užtikrinti pedagogų kvalifikacijos tobulinimo (PKT) efektyvumą
ir susisteminti šioje srityje vykstančius procesus, numatyta
parengti PKT modelį ir suderinti su ŠMM. Modelį rengs ekspertų analitikų grupė, kurios pirminiai siūlymai bus tikslinami ir tobulinami vadovaujantis viešųjų konsultacijų principu (6 konsultacijos ir 2 konferencijos), įtraukiant įvairias interesų grupes (mokytojus, asociacijas, ugdymo įstaigų vadovus ir kt.). |
Mykolo Romerio
universiteto mokslininkų grupė parengė Pedagogų kvalifikacijos
tobulinimo modelį. Rengiant ir derinant modelį, buvo atlikta
Lietuvos pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos analizė (http://www.upc.smm.lt/projektai/ perkva/naujienos/analize.php), įvyko 6 viešosios konsultacijos (Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Marijampolėje, Telšiuose, Klaipėdoje) ir konferencijos, kuriose dalyvavo per 200 švietimo centrų darbuotojų, mokyklų vadovų, mokytojų dalykinių asociacijų, švietimo profsąjungų, universitetų, kolegijų, mokyklų susivienijimų, mokslo centrų, Švietimo ir mokslo ministerijos ir jai pavaldžių institucijų atstovų. Modelis skelbiamas Ugdymo plėtotės centro interneto svetainėje adresu http://www.upc.smm.lt/projektai/ pkt/naujienos/modelis/PKT_modelis.pdf |
Modelis
atliepia pagrindines Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo
koncepcijos nuostatas, suderintas su ŠMM. PKT modelio pagrindas –
prisiimtos atsakomybės modelis, kuris yra siejamas su liberaliu,
decentralizuotu modeliu, atspindinčiu modernų požiūrį į
pedagogų kvalifikacijos tobulinimą. Modelyje numatyta plėtoti
kvalifikacijos tobulinimo formų įvairovę, didinti
kvalifikacijos tobulinimo paslaugų prieinamumą mokyklose
atsižvelgiant į galimybę tobulinti kompetencijas kolegialaus
dalijimosi patirtimi ir individualaus tobulinimosi formomis. Ypač
daug dėmesio skiriama pradedančiųjų pedagogų kvalifikacijos
tobulinimo, pedagogų kompetencijos sričių sandaros, karjeros
raidos, kvalifikacijos tobulinimo vertinimo ir kokybės
užtikrinimo aspektams. Rekomenduojamų modelio realizavimo priemonių planas (prieiga internete http://www.upc.smm.lt/projektai/ pkt/naujienos/modelis/PKT_modelis.pdf#page=114) numato įvairias modelio įgyvendinimo priemones nuo 2012. iki 2017 metų. |
Projekto vykdytojo ir partnerių institucijų darbuotojų mokymai
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Siekiant
užtikrinti kvalifikacijos tobulinimo paslaugų ir individualios
(konsultacinės ir metodinės) pagalbos mokytojams kokybę, bus
plėtojamos Modelio kūrime dalyvaujančių institucijų
darbuotojų (vadybos ir administravimo, andragoginės, konsultavimo, mokymosi mokytis, tiriamosios veiklos) kompetencijos. Savo kvalifikaciją patobulins 150 asmenų. |
Mokymuose dalyvavo 48 Ugdymo plėtotės darbuotojai ir 115 projekto partnerių atstovai. Iš viso mokymus baigė ir pažymėjimus gavo 171 asm. | Buvo sukurtos 5 programos, skirtos tobulinti Ugdymo plėtotės centro (projekto vykdytojo) ir Švietimo centrų (partnerių) darbuotojų vadybos ir administravimo, andragogines, konsultavimo, mokymosi mokytis, tiriamosios veiklos kompetencijas. |
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Stažuočių
tikslas – susipažinti su skirtingomis užsienio šalių
kvalifikacijos tobulinimo sistemomis ir ypatumais, gautą patirtį
panaudoti kuriant pedagogų kvalifikacijos tobulinimo modelį. Bus
organizuotos 5 stažuotės (Suomijoje, Vengrijoje, Škotijoje,
Vokietijoje, Čekijoje). Kvalifikaciją tobulins bei patirties įgis 60 asmenų. |
Organizuotos 5 edukacinės stažuotės, kurių vienos trukmė – 7 dienos. Iš viso dalyvavo 60 švietimo specialistų iš šaliesmokytojų asociacijų, švietimo centrų, Švietimo ir mokslo ministerijos ir UPC. 2012 m. balandžio 18 d. ŠMM įvyko užsienio stažuočių atviras pristatymas. Visa stažuočių medžiaga paskelbta internete adresu http://www.upc.smm.lt/projektai/ perkva/naujienos/stazuote5.php | Stažuotėse užsienyje buvo sudaryta galimybė dalyvauti įvairių švietimo bendruomenių atstovams – mokytojams, švietimo pagalbą teikiančių institucijų specialistams, kvalifikacijos tobulinimo institucijų darbuotojams, dalykų mokytojų asociacijų nariams, netradicinio ugdymo institucijų mokytojams. Kiekvienoje šalyje aplankytos įvairių lygmenų švietimo institucijos, susijusios su pedagogų kvalifikacijos tobulinimu, susipažinta su pedagogų kvalifikacijos tobulinimo ir perkvalifikavimo sistema, finansavimo principais, teikiamų paslaugų spektru, jų formomis, teikiamų paslaugų kokybės rodikliais, specialistų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo sistema. Įgyta patirtimi, inovacijomis, vykstančiomis stažuočių šalyse, bendradarbiavimo galimybėmis pasidalyta įvairiuose pristatymuose (Švietimo ir mokslo ministerijoje, švietimo centruose, mokyklose). |
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Stažuotės
išbandymo Lietuvoje tikslas – suteikti realią galimybę
patyrusiems mokytojams, kurie tobulino kvalifikaciją užsienyje
(ekspertai, mokytojai konsultantai (mentoriai), metų mokytojai,
dalyvauja projektuose, rengia mokymo priemones), skleisti savo
patirtį, o mokytojams stažuotojams – galimybę perimti šią
patirtį. Stažuotėse dalyvaus 60 mokytojų |
Parengta ir įgyvendinta 60 stažuočių programų, kurių kiekvienos trukmė yra 5 d. Stažuotėse dalyvavo 60 pedagogų iš įvairių Lietuvos mokyklų |
Stažuotė,
kaip nauja kvalifikacijos tobulinimo forma, pasiteisino ir dalyvių
ataskaitose buvo gerai ir labai gerai įvertinta dėl optimaliai
parinktos stažuotės trukmės bei dėl programų įvairovės, jų
kokybės. Stažuojantis galima pamatyti ir įvertinti kitos
mokyklos gyvenimą, domėtis tomis sritimis, kurios yra
aktualiausios stažuotojui, lankytis pamokose, susipažinti su
ugdymo planais, dalyvauti popamokinės veiklos renginiuose,
reflektuoti.
Stažuotės metu stažuotojui buvo sudaryta galimybė:
|
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Mini
mokymai – trumpalaikiai (trijų dienų) mokymai, susiję su
mokytojo veiklos planavimu bei ugdymo proceso organizavimu,
tikslingu mokinių tarpusavio, mokinių ir mokytojo
bendradarbiavimu, aktyviu mokinių darbu pamokose, į praktiką
orientuoti profesinės raidos renginiai, skirti konkrečiai
mokyklos bendruomenei – mokyklos komandai. Bus atrinkta 60 mokyklų komandų – kiekvienoje po 8 mokytojus. Planuojama apmokyti 480 mokytojų. |
Parengta ir įgyvendinta 10 mini mokymų programų, mini mokymuose (3 d. 18 akad. val.) dalyvavo 120 Lietuvos mokyklų komandų; iš viso dalyvavo 1252 pedagogai. |
Mini
mokymuose kvalifikaciją tobulinti galėjo mokyklų komandos,
kurias sudarė mokytojai ir bent vienas mokyklos administracijos
atstovas. Mokytojai nurodė, kad mini mokymuose ypač aktualu ir
naudinga buvo:
Mini mokymuose, organizavus atskirą atranką, buvo sudaryta galimybė tobulintis 16 mokyklų, kuriose ugdymo programos vykdomos tautinių mažumų kalbomis, komandoms |
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Siekiant išbandyti naujas pedagogų kvalifikacijos tobulinimo formas bus įgyvendinamas „PeerCoaching“ modelis. Užsienio ekspertai turės apmokyti fasilitatorius (coacher`ių mokytojai) ir teikti paramą ir patarimus, kaip įgyvendinti „PeerCoaching“ modelį Lietuvoje. Antras etapas – kiekvienas fasilitatorius apmoko ne mažiau 12 coacher`ių, trečias – kiekvienas coacher`is dirba savo mokykloje su 1–2 mokytojais. |
PeerCoaching
programos įgyvendinimo laikotarpiu buvo parengta:
• 20 fasilitatorių, kurie vedė mokymus mokytojams patarėjams (coacher‘iams); • 240 mokytojų patarėjų (coacher‘ių), kurie savo mokyklose dirbo su 1–2 mokytojais ir padėjo jiems stiprinti savo mokymo įgūdžius bei mokinių mokymosi gebėjimus paįvairinant pamokas įtraukiančiomis, patraukliomis ir technologijomis grįstomis mokymo(si) veiklomis; mokytojai patarėjai buvo įdarbinti UPC bei projekto partnerių institucijose. 478 mokytojai išbandė paramos kolegai modelį ir gavo kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimus. |
PeerCoaching
mokymai skirti parengti mokytojų patarėjus (coacher`ius). Mokymai apima: • ugdomojo vadovavimo įgūdžius (bendravimas ir bendradarbiavimas); • IKT integravimą; • planus pamokų, kuriose aktyviai įtraukiami mokiniai ir skatinamas jų kritinis mąstymas, tobulinami problemų sprendimo įgūdžiai. Mokytojų patarėjams suteiktos pagrindinės ugdomojo vadovavimo žinios, kurių jiems reikia bendradarbiaujant su kolegomis savo mokymo įstaigose. Individualių mokymų su mokytojo patarėjais (coacher‘iais) metu išbandžiusieji šį modelį mokytojai teigia, kad ši nauja kvalifikacijos tobulinimo forma yra priimtina ir gera todėl, kad bendraudami ir bendradarbiaudami, taikydami IKT priemones mokytojai patobulino mokymo ir mokymosi procesą pamokos metu, stiprino pamokų planavimo ir rengimosi joms įgūdžius. |
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Siekiant
skatinti mokytojų savo darbo analizę, tarpusavio
bendradarbiavimą, bus išbandyta nauja mokytojų kvalifikacijos
tobulinimo forma – supervizija (profesinės veiklos stebėjimas).
Bus organizuota 30 grupinės supervizijos mokymų (po 7 susitikimus – vienas susitikimas truks 5 akademines valandas). Supervizijos mokymai padės formuotis mokytojų tarpusavio palaikymo ir paramos kultūrai, kurti profesijos solidarumą, refleksiją tarp kolegų, stiprins pačios profesijos identitetą. Iš viso mokymuose dalyvaus 360 asmenų. |
Buvo
organizuota 30 grupių. Mokymų procesą sudarė 7 susitikimai po
5 valandas. Iš viso mokymus baigė ir pažymėjimus gavo 369
asmenys. Supervizijos dalyvių atranką vykdė projekto partneriai – švietimo centrai. |
Supervizijų
metu buvo aptariamos šios temos: darbas su mokiniais,
bendradarbiavimas su jų tėvais, bendradarbiavimas tarp kolegų,
padalinių ar visos įstaigos komandos, asmeninė profesinė
karjera, profesinis vaidmuo, profesinis „perdegimas“, etc.
Grupes sudarė įvairių ugdymo (formaliojo ir neformaliojo) įstaigų pedagogai. Buvo siekiama, kad grupėje dirbtų ne daugiau kaip 2 asmenys iš tos pačios švietimo įstaigos, bet nebūtų susieti darbinių santykių pavaldumu. Parenkant mokymų vietas, buvo kreipiamas dėmesys į tai, kad tarp dalyvio darbo ir supervizijos mokymų vietos atstumas nebūtų didesnis nei 60 kilometrų. |
Ilgalaikės pedagogų stažuotės analizė
Trumpas veiklos aprašymas | Kiekybiniai projekto rezultatai | Kokybiniai projekto rezultatai |
Bus
parengta ilgalaikių stažuočių mokytojams organizavimo
(teisinės bazės) galimybių analizė bei reikalingų teisės aktų projektų paketas. Siekiant pristatyti ilgalaikės stažuotės mokytojams idėją bei pasitarti dėl galimų stažuočių organizavimo mechanizmų, pagrindinių jų dalyvių atrankos kriterijų ir pan., bus surengtos 2 viešosios konsultacijos įvairių interesų grupių (mokytojų, švietimo skyrių specialistų, mokyklų vadovų ir kt. ) atstovams. Konsultacijose dalyvaus iš viso apie 30 asmenų. Numatoma vienos konsultacijos trukmė – 5 val. |
Parengtas
ilgalaikių pedagogų stažuočių organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašas. |
Vadovaujantis
ilgalaikių pedagogų stažuočių organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, 2012 metais vykdyta pedagogų atranka į stažuotes ir nuo 2012 m. rugsėjo 1d. 21 pedagogas pradėjo ilgalaikes stažuotes Lietuvos švietimo ir mokslo institucijose. |
Informacija atnaujinta 2012-09-19 02:00:00